Değerli okuyucularım,
Geçtiğimiz hafta emniyet teşkilatında yaşanan intiharlar, çarşı ve mahalle bekçilerinin talepleri ve örnek bir bürokrattan bahsetmiştik.
Bu hafta yine emniyet teşkilatına değinecek ve bu defa sivil memurların sorunları ve taleplerine değinerek çözüm yolları üzerine fikir yürüteceğiz.
Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne geçtiğimiz hafta sunulan ve devlet memurları kanununda bazı değişiklikleri içeren kanun teklifinde maalesef her kurumda olduğu gibi emniyet teşkilatında çalışan memurlar da mağdur edilmiş gözüküyor. Bu hafta biz de köşemizde bu mağduriyetlere değinecek ve 3600 ek gösterge, yardımcı hizmetler sınıfı ile görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavlarına değineceğiz.
Emniyet teşkilatında görev yapan Genel İdare Hizmetleri (GİH) sınıfı personel arasında ek gösterge adaletsizliği son dönemlerde en dikkat çeken konular arasında. 1993-1994 yıllarında mesleğe giren ve yaklaşık 30 yılı aşkın süredir teşkilatta görev yapan sivil memurlar ek göstergeden faydalanamazken, 10 yıl polis memuru olarak görev yapan ve ardından sağlık ve eş gibi sebeplerle çalışma hayatına sivil memur olarak devam eden, aynı işi yapan başka bir memur maalesef bu haktan faydalanabiliyor.
Aslında sorun en baştan kaynaklanıyor. 5 Temmuz 2022 tarihinde 31887 sayılı Kanun ile 4 meslek grubuna (Emniyet Hizmetleri, Sağlık Hizmetleri, Eğitim Hizmetleri ve Din Hizmetleri) ve üst düzey yönetici kadrolarına 3600 ek gösterge ve üstü göstergeler verilerek, diğer hizmetlerde çalışan kamu personeli arasında pozitif bir ayrımcılık yapılmıştır. Emniyet Genel Müdürlüğü kadrolarında çalışan Emniyet Hizmetleri Sınıfı personelin dışında kalan memurlar 1. dereceye gelmiş olmasına rağmen 3600 ek göstergeden yararlandırılmamıştır.
Emniyet Hizmetleri Kadrosunda görevli iken çeşitli nedenlerden dolayı Genel İdare Hizmetler Sınıfı (GİH) kadrosuna geçen personelin bir kısmına 3600 ek gösterge verilmiş, bir kısmına ise Emniyet Hizmetleri Kadrosundan GİH kadrosuna geçerken derece ve kademeleri uygun olmadığından 3600 ek göstergeden faydalandırılmamıştır.
Bu personelin ek göstergeleri 2200’den 2800’e çıkarılmıştır. Bu durum, aynı derece ve kadroda bulunan GİH görev yapan 1. dereceye gelmiş personel arasında huzursuzluk yaratmakta ve hakkaniyetsizliğe neden olmaktadır.
Emniyet Genel Müdürlüğünde görevli GİH Sınıfında görev yapan 1. dereceye gelmiş personelin ek göstergelerinin 2800’den 3600 ek göstergeye çıkarılarak kurum içinde hakkaniyetin sağlanması mağduriyeti ortadan kaldıracaktır.
Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesinde görev yapan lise, önlisans, lisans, yüksek lisans hatta doktora mezunu Yardımcı Hizmetler Sınıfı (YHS) personel bulunmaktadır.
Bu personeller KPSS, 2828 sayılı kanun ve şehit yakını kontenjanı ile atanarak istihdam edilmişlerdir.
Teknisyen yardımcılarının, işçi ve hizmetlilerin görev tanımlarının ayrı ayrı objektif kriterlerle net bir şekilde belirlenmesi ve sorumluluklarının haricinde işlerde çalıştırılmaması gibi sorunların çözümü noktasında idarenin olumlu yaklaşımı, önümüzdeki dönemlere dair olumlu bir iklimin oluşmasına neden olsa da sorunlar hâlâ kökten çözülebilmiş değil.
Her ne kadar hepsi YHS olsa da kimi teknisyen yardımcısı, kimi de hizmetli olarak atanmıştır. Teknisyen yardımcısı unvanlı personelin çoğu, ilk atamada mesleki mezuniyet kriter koyularak ve yeterlilik sınavından geçerek atanmasına rağmen alakasız işlerde keyfi görevlendirilmiştir.
Örneğin; sıhhi tesisat mezununa otel odaları temizletilmiş, torna mezununa bahçıvanlık yaptırılmış, mobilya mezununa garson olarak çalıştırılmıştır. Ayrıca YHS kadrosundaki görev tanımı belirsizliğinden de adeta faydalanılarak liyakat sahibi bu personel gün içinde birden fazla alakasız işte kullanılmıştır.
Öte yandan meslek erbabı bu personel ziyan edilirken, bahse konu işler için dışarıdan hizmet alınmaktadır.
Öncelikle teknisyen yardımcısı unvanlı personelin diğer personellerden ayrılarak görev tanımının netleştirilmesi, istihdam amacına uygun çalıştırılarak insan ve para israfının önüne geçilmesi mümkün olacaktır.
Ayrıca bu personel, hiçbir liyakat aranmaksızın kadro alan taşeron işçi ile aynı birimlerde aynı işleri yapmaktadır.
En azından KPSS ve kurum sınavları ile atanmış personel yetkinlikleri çerçevesinde değerlendirilmeli, “memur” unvanının itibarı korunmalıdır.
Son yıllarda emniyet teşkilatında yapılan görevde yükselme sınavını kazanan adaylar, mülakatların adil olmadığı yönünde serzenişlerde bulunuyor. 17 yıl sonunda açılan ilk Görevde Yükselme Sınavında (GYS) sadece 600 personel yükselme imkânı bulabilmiştir.
Oysa 17 yıl önce farklı bir kurumda Yardımcı Hizmetler Sınıfı (YHS) olarak göreve başlamış bir memur müdürlüğe kadar yükselmiştir.
Birçok kamu kurumunda düzenli olarak yapılan GYS ve Unvan Değişikliği Sınavlarının (UDS), emniyet teşkilatında 17 yıl sonra yapılması mağduriyeti gözler önüne sermektedir.
Sınavların uzun süre yapılmamasının yarattığı mağduriyet bir yana, 2020 ve 2023 yıllarında gerçekleştirilen GYS ve UDS sınavlarında dereceye giren birçok aday mülakatlarda mağduriyet yaşamıştır. 2023 GYS’de sadece bir soruyu bilemeyerek 98,75 puanla Türkiye 1.’si olan 5 adaydan 3’ü mülakatta elenmiştir. 90 üzeri puanlar alarak ilk 100’e giren adayların 50’ye yakını elenmiştir.
Yazılı sınav barajı olan 60 puan civarında başarı elde edenler ise mülakatta 100 puan verilerek yükseltilmiştir şeklinde sıkça şikayetler gelmektedir. Elenen adayların hâlihazırda kurum personeli olduğu düşünülürse, mülakat sisteminin uygulamada mağduriyetler yarattığı ortadadır.
Çözüm bellidir, mülakat garabeti derhal kaldırılmalı; eğitim ve liyakatin itibarı iade edilmelidir.
Mutlu haftalar, keyifli okumalar.
Selim GÜNAY
GENEL
Az önceGENEL
Az önceEKONOMİ
Az önceGENEL
Az önceGENEL
Az önceGENEL
Az önceGENEL
Az önceTercüman Gazetesi Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.
Ellerinize sağlık olsun