Türkiye otomotiv sektörü, 2024 Haziran ayında çeşitli dinamiklerle yoğun bir dönem geçirmeye hazırlanıyor. Özellikle Çin menşeli otomobiller için getirilen yüzde 40 ek Gümrük Vergisi düzenlemesi ve Avrupa’nın yeni Genel Güvenlik Yönetmeliği (GSR) II standartlarının Temmuz ayı başında devreye girecek olması, piyasadaki hareketliliği artırmış durumda.
Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın’a göre, yılın ilk 5 ayında 480 bin adet olan sıfır kilometre otomobil satışları, Haziran ayında 600 bin adet seviyesine yükselecek. Bu artışta özellikle devam eden kampanyaların etkisi büyük; Haziran ayında satılan araçların yaklaşık yüzde 26’sı indirimli olarak alıcı buldu ve indirim oranları ortalama yüzde 6 seviyesine ulaştı.
Önemli bir not da, Çinli markalara yönelik ek Gümrük Vergisi düzenlemesinin etkisiyle Haziran ayında tüketici yoğunluğunun artması ve stokların eritilmesi için markaların agresif kampanyalar düzenlemesi oldu. Bu durum, özellikle 8 Temmuz’dan sonra Çinli markaların fiyatlarının artması beklentisiyle, tüketicilerin önceden alım yapma isteğini tetikledi.
Hüsamettin Yalçın’a göre, Tesla’nın Haziran ayında yapacağı önemli teslimatlar da pazarın 100 bin adedin üstünde gerçekleşmesinde etkili olacak. Bu durumun Haziran ayının son haftasında teslimat savaşlarına yol açacağı öngörülüyor.
Türkiye otomotiv pazarı 2023 yılında rekor kırmış ve 1 milyon 232 bin 635 adetlik satışla tüm zamanların en yüksek seviyesine ulaşmıştı. Şu anki tahminler, 2024 yılında da pazarın 1 milyon adedin üzerinde gerçekleşeceği yönünde, böylece sektör üst üste ikinci yıl rekor satış rakamları elde etmiş olacak.
Otomerkezi CEO’su Muhammed Ali Karakaş’a göre, GSR II ile birlikte güvenlik donanımları eksik olan sıfır kilometre araçların izin verilen miktarda satışı yapılacak. Bu da Temmuz-Ağustos aylarında kampanyaların devam edeceği anlamına geliyor, çünkü markalar ellerinde kalan araçları eritmek isteyecekler.
Karakaş’a göre, ikinci el araç pazarında ise arz fazlalığı gözlemleniyor ve bu durumun fiyatları aşağı çektiği belirtiliyor. Ayrıca, 7-8 aydır araçlarını bekletenler ve hızlı satış yapmak isteyen al-satçılar gibi kesimlerin sektörden ayrılmasıyla ikinci el araç piyasasında kalıcı bir istikrarın sağlanabileceği ifade ediliyor.
Son olarak, VavaCars Ticari Grup Başkanı Serdıl Gözelekli’nin açıklamasına göre, 2024 Mayıs ayında ikinci el araç fiyatlarında yüzde 2.5 oranında bir düşüş yaşandı. Bu düşüş, talepteki yavaşlama ve kredi koşullarındaki daralmaya bağlanıyor.
Türkiye otomotiv sektörü, Haziran ayında yaşanan bu hareketlilikle beraber, önümüzdeki aylarda da dinamik bir şekilde gelişmeye devam edecek gibi görünüyor.
KÖŞE YAZILARI
5 saat önceKÖŞE YAZILARI
5 saat önceKÖŞE YAZILARI
5 saat önceKÖŞE YAZILARI
6 saat önceGENEL
6 saat önceGENEL
6 saat önceSPOR
6 saat önce