OKUR YORUMLARI, DEĞERLENDİRME VE “UBUNTU”

Kadir Çetin kaleme aldı...

Tercüman Gazetesi’nde geçen hafta yayımlanan “Eğitimde Bir Gözlem ve Örtük Müfredat” başlıklı yazım, özellikle eğitim kamuoyunda beklemediğim şekilde yankı yaptı…

Yazıda özetle; bireysel kullanıma özel tasarlanmış öğrenci sıralarının kapitalist anlayışın temeli olan “biz yerine ben merkezli düşünmeyi” beslediği, gençlerimizin egoist–bireysel çıkar uğruna haksız, meşru olmayan kazancı normal karşılayan, ahlaki ilkeleri önemsemeyen bir hayat tarzını benimsemeleriyle; her geçen gün yaygınlaşan toplumsal problemlere (tek sebep olmasa da) önemli bir kaynaklık ettiğine işaret etmiştim.

Bu bağlamda, eğitim sisteminde ıskalanan her sürecin zaman içinde bireysel haz uğruna yapılanların toplumsal çürümenin zeminini hazırladığını vurgulamıştım.

Sosyal medyada konuya ilişkin bazı okurlarımın yorumlarını, değerlendirmelerini görmezden gelemezdim. Bu değerli geri bildirimlerden (yerimizin sınırlılığı sebebiyle) bazılarını kısaltarak bu hafta sizlerle paylaşmak, benim için bir sorumluluk oldu…

“Örtük Müfredat”
“'Örtük Müfredat' başlıklı yazınızda geçen, öğrencilerin tek tek, birer kişilik sıralarda oturmasını; kapitalizmin ‘bize karşı ben’i üreten örtük müfredatı olduğu teziniz üzerinde durulmalıdır.”

“Eğitimde örtük amaçlara çekilen dikkat yerinde ve önemlidir. Bu anlamda değerli Kadir Bey’e çok teşekkür ederim. Eğitim sürecinde belirlenen amaç ve istekler açık, anlaşılır, tam ve net olarak belirlenmelidir. Bu amaçlardan başta öğretmen–öğrenci–veli olmak üzere herkes aynı şeyleri anlamalıdır.”

“Örtük müfredat, demokratik toplumun ve hukuk devleti ilkelerinin gereği olarak görünür kılınmalıdır.”
(MEB Emekli Daire Başkanı – A. ÇAKIROĞLU)

“Eğitimin Yönetilemeyen Kısmı”
“Eğitimin yönetilemeyen veya yönetilmek istenmeyen tek konusu ‘örtük müfredat’ı dile getirdiğiniz için teşekkürler.”
(MEB Emekli Eğitim Uzmanı – M. KARAŞAHİN)

“Pedagojik Gerçeklik”
“Kaleminize, zihninize sağlık. Sahnede gösterilenle kürsüde söylenenin, mutfakta pişenle aynı olmadığını çok açık ortaya koymuşsunuz.”

“Eğitim; pedagojinin ilkelerine, yöntemlerine göre; eğitim ortamlarında, eğitimci formasyonuyla yetişmiş öğretmenlerce yapılır. Ağdalı kürsü cümleleri etkili olsaydı, yazınızda işaret ettiğiniz problemlere hiç rastlamazdık.”
(Sağlık Bilimleri Fakültesi, Prof. Dr. M. DAMAR)

“İlk Kez Duyduğum Bir Kavram”
“Örtük müfredat kavramını ilk defa duydum. Kavramların içinin doldurulması ve doğru kullanılması Türkiye'nin en önemli meselelerinden biridir.”

“Bu çerçevede örtük müfredatı kapitalizmle ilişkilendirmeniz bana çok doğru gelmedi. Japonya, Güney Kore, hatta ABD gibi ülkelerde durum nedir, bakmak gerekir. Bizim kadar dejenere değillerdir.”
(Kamu Yönetimi Uzmanı – B. ERTEN)

“Tercüman’ın Ruhunu Hatırlattınız”
“Kadir Beyciğim, bana 1960’lı yılların…
Merhum Kadircan Kaflı, Ahmet Kabaklı, Ergün Göze, Murat Sertoglu, Rauf Tamer ve Tercüman ailesinin o kıymetli kalemlerini hatırlattınız.
Kaleminiz güçlü olsun.”
(Yazar, Emekli MEB Genel Md. Yrd. – Dr. S. DİKMEN)

“Yazınız Bana Ubuntu’yu Hatırlattı”
“Afrika’da çalışan bir antropolog, bir kabilenin çocuklarına oyun teklif eder. Meyveler uzakta bir ağacın altına konulmuştur. ‘İlk ulaşan alır’ denince, çocuklar el ele tutuşup birlikte koşarlar, birlikte ulaşır, birlikte yerler.”

“Antropolog neden böyle yaptıklarını sorunca çocuklar cevap verir:
‘Biz Ubuntu yaptık. Birimiz kazansaydı, diğerleri üzülürdü. Biz birlikte kazanmayı seçtik.’”

“Ubuntu demek: Ben, ‘biz’ olduğumuz zaman ben’im.”
(İsmi mahfuz)

“Eğitimde Yön Bulamayan Ülke”
“Japon eğitim sistemi Konfüçyüs’e kadar uzanan kolektivist temellere dayanırken, Amerikan sistemi bireyci ve kapitalisttir.
Türkiye ise ne yazık ki kendine özgü bir eğitim sistemi geliştirememiş; bir Japon, bir Amerikan, bir başka sistem arasında savrulup gitmektedir.”

“Olmadı… Olmuyor… Çünkü özgün bir sistem geliştiremedik.”
(MEB Emekli Genel Müdürü – Dr. B. TURGUT)

“TERCÜMAN Deyince…”
“Tercüman denince aklıma rahmetli Kemal Ilıcak gelir. Ali Gümüş’ün pehlivan tefrikaları, eski ihtişamlı günler gelir. Yeniden o günlere dönmesi dileğiyle…”
(Emekli Eğitim Yöneticisi – M. KAYA)

Gerek telefonla, gerek sosyal medya aracılığıyla olumlu–olumsuz görüş, yorum ve değerlendirme paylaşan tüm değerli okurlarıma gönülden teşekkür ediyor; sevgi ve saygılarımı sunuyorum…

Kalın sağlıcakla.

Benzer Videolar